«Giftmakersken» av Sarah Penner

«Giftmakersken» av Sarah Penner

Oversetter: Mona Berge

Utgitt: 2021

Forlag: Harper Collins

Leseeksemplar – e-bok

Forlag om boka:

«En glemt historie. Et hemmelig kvinnelig nettverk.
Gift som har gått i arv – og hevn.

Regel #1: Giften kan ikke brukes mot andre kvinner.

Regel #2: Alt må bokføres i apotekets logg.

I 1790-tallets London hviskes det i mørke kroker om Nella, som driver et litt annerledes apotek. I all hemmelighet hjelper hun desperate kvinner å forgifte menn som behandler dem dårlig. En gang var Nella en respektert heldbreder, men nå er hun drevet av hevn og lever bare etter to regler. En kald februarnatt venter Nella på en kunde i sitt skjulte apotek innerst i en mørk bakgate. Den nye kunden viser seg å være 12 år gamle Eliza. Et uventet vennskap blomstrer, men alt settes imidlertid på spill da Eliza gjør en skjebnesvanger feil.

I nåtid tilbringer historikeren Caroline sitt tiende bryllupsjubileum alene på ferie i London. I Themsen finner hun tilfeldigvis en ledetråd til den over tohundre år gamle historien. Hvem var egentlig den beryktede og ettersøkte apotekeren? Ved et skjebnens lune er livet hennes på kollisjonskurs med apotekerens. Caroline begynner å grave i fortiden, og steg for steg avslører hun sannheten.»

En mystisk historie om tre kvinner med hver sine utfordringer, styrker og drømmer. I nåtidens London blir Caroline inspirert til å grave i en gammel drapssak. Samtidig følger man med på livene til Nella og Eliza i 1791. Boka omhandler bare noen få dager både i nåtid og fortid, men så viktige i skjebnesvangre. Selve jakten på apotekeren er spennende i seg selv, men for meg mest fengende er beskrivelser av endringer hos de tre kvinnene, og hvor lite som skal til til å la de skje. Jeg likte også godt å lese om London fra over 200 år siden. Den virket farlig, mørk og fascinerende. Boka er skrevet lett og med enkelt språk. Persongalleriet er virkelighetsnær og lett å like. Plottet er interessant, det er ikke noen store etterforskninger eller overraskelser, men det ødelegger ikke opplevelsen. Jeg ble fort nysgjerrig på hvordan historien kommer til å slutte.

Lett, behagelig og sjarmerende bok som egner seg godt til å kose seg med i solveggen. Den gjør at jeg gleder meg til å lese andre bøker til Sarah Penner. Kan trygt anbefale videre 😄

Terningkast 5 🎲

Jeg har fått boken som leseeksemplar fra Harper Collins Nordic men jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg