«Djeveløya» av Karen Thommesen

«Djeveløya» av Karen Thommesen

Utgitt: 2024

Forlag: Bonnier

Leseeksemplar – e-bok

Forlag om boka:

«18 MENNESKER. ALLE KJENNER ALLE, MEN INGEN KJENNER SANNHETEN. En ung meteorologifullmektig forsvinner fra Cyberforsvarets base på Jan Mayen. Politietterforsker Anders Veka reiser for å undersøke det han antar er en ulykke. Ved ankomst Olonkinbyen har stasjonssjef Katrine Kure allerede igangsatt en leteaksjon. Den unge mannen er funnet død i den avsidesliggende Guineabukta. Flere uforklarlige ulykker inntreffer, og det blir funnet utstyr som kan sette øyas kommunikasjon med omverdenen ut av spill. Anders Veka og Katrine Kure jager og blir jaget mens høsttåken isolerer dem fra fastlandet, og fortiden truer med å innhente dem alle. K. Thommesen (f. 1972) er medieviter fra Universitetet i Oslo og har blant annet jobbet som kommunikasjonsdirektør hos Riksantikvaren. Djeveløya er Thommesens krimdebut.»

Jan Mayen ligger langt unna allfarvei. Cyberforsvarets base er plassert på øya og der jobber 18 mennesker. En av meteorologene – Atle drar ut på tur, men kommer aldri tilbake. Liket hans blir funnet etter lang leting, og alt tyder på at dødsfallet ikke skyldes ulykken. Politietterforsker Anders Veka kommer til øya og prøver å løse saken i samarbeid med stasjonssjefen Kathrine Kure. En påsatt brann og funn av utstyr til å blokkere signaler, gjør situasjonen mer og mer farlig. Økende tåke separerer øya fra omverden.

Skrevet lett og med god driv. Jeg likte godt beskrivelser av naturen og synes at det er fascinerende ide å plassere historien på et sånt unikt sted. Klassisk krim med begrenset antall mistenkte på et sted det er umulig å komme seg ut fra. For meg var det litt for mange karakterer og jeg slett med å huske hvem var hvem. Det ble litt lettere lengre i boka og hovedpersonene ble lette å bli kjent med. Jeg likte ikke helt at gjerningsmannen ble røpet tidlig i handlingen, og resten av etterforskningen førte ingen overraskelser med seg. Liker best når plottet ikke er så åpenlyst, og at jeg må gruble en del.

Alt i alt en troverdig og godt skrevet krim, dessverre uten overraskelsesmomenter. Interessant historie som gjør at jeg ønsker meg flere bøker fra Thommesen.

Terningkast 4 🎲

Jeg har fått boken som leseeksemplar fra Bonnier Norsk Forlag men jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg