«Rovfugl» av Jarle Sten Olsen

«Rovfugl» av Jarle Sten Olsen

Utgitt: 2026

Forlag: Kagge

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 1 i serien om politimann Kim Utler. Etter å ha feilvurdert situasjonen på jobben for to år siden, var han i fare for å miste arbeid. I stedet ble han overført til politistasjonen i Bø. Samtidig raknet også ekteskapet og kona fant en ny mann. Når partilederdebatten arrangeres i byen blir han en del av vaktstyrken. Under debatten skyter en mann mot statsministeren, men dreper en av politimennene. Med sin uheldige historikk, blir Kim utpekt som syndebukk og flyttet fra etterforskingen til ringevakt. En eldre kvinne svarer ikke på telefonoppringninger fra sønnen, og han ber politiet om å sjekke hva som skjer med henne. Kim ser på det som en mulighet til å bidra med noe positivt og begynner å undersøke i saken. Han henvender seg til journalisten Gry Espeset for å få hjelp. Jo mer han graver, desto farligere blir spillet.

Suveren, fengende og begivenhetsrik historie om gamle synder , hemmeligheter og vold. Skrevet med imponerende kvalitet og høyt tempo. Ikke noe lediggang her. Handlingsmettede kapitler flyr av gårde. Karakterene er fremstilt på en måte som gjør de veldig enkle å bli godt kjent med. Persongalleriet karakteriseres av psykologisk dybde,  og nøye beskrivelser gjør karakterene levende og dynamiske. Handlingen foregår på to plattformer: i nåtiden med etterforskning og Kims historie, og i 1999 på Camp Lebane i Kosovo. Den delen er i jeg-form, beskriver med adekvat sjargong livet på en militær base. Her blir man også kjent med mennesker som Jeta, ung kvinne med tilknytning til basen og Zogu, lokal gangster. Plottet er mesterlig utarbeidet og jeg ble lurt trill rundt.

Ypperlig, fascinerende og enormt spennende krimroman om følger av utpressing og krigsforbrytelser. Hver ny bok fra Olsen er en perle som må nytes. Problemet er at de kommer ut altfor sjeldent og slutter altfor fort. Denne leses på innpust og helst uten pauser. Verden rundt kan gjerne forsvinne. Jeg ble helt oppslukt. Fantastisk start på ny krimår 😊

Forlag om boka:

«Under partilederdebatten på Dyrskun blir Norges statsminister forsøkt drept. Det er startskuddet for denne intense pageturneren om hevn, ære og mørke hemmeligheter, første bok i Jarle Sten Olsens krimserie om politimannen Kim Utler.Det rystende attentatforsøket avverges, men en politimann mister livet. Kim Utler – merket av en fatal feilvurdering som nesten kostet ham jobben for to år siden – blir utpekt som syndebukk og utestengt fra etterforskningen. Da en kvinne kort tid etter blir meldt savnet i Bø, aner Kim en mulighet til å gjøre opp for fortiden. Han begynner å grave etter sannheten, og sammen med journalist Gry Espeset avdekker han spor som peker mot Balkan og mektige nettverk med forgreininger dypt inn i Telemark. Mørke hendelser fra de norske fredsbevarende styrkene i Kosovo på 90-tallet vekkes til live. Det er mange som har noe å skjule, og snart er både Kim og Gry i fare.Rovfugl er en drivende og velskrevet politikrim med levende persontegninger og intelligente twister som holder leseren fanget til siste side.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Kagge forlag. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Den jagende graven» av Robert Galbreith

«Den jagende graven» Robert Galbraith

Oversetter: Heidi Grinde

Utgitt: 2025

Forlag: Cappelen Damm

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 7 i serien om privatetterforsker Cormoran Strike. Will Edensor er veldig ung når han blir medlem av Den Universelle Humanitære Kirke. Han flytter til gården Chapman Farm i Norfolk. Kort tid etter mister familien kontakten med ham og brevene de utveksler er veldig formelle. De sender ham informasjon om morens død men han dukker ikke opp til begravelse. Faren til Will kontakter Cormoran og ber ham om å undersøke hva som skjer med sønnen. Robin tar på seg undercover oppdraget og etter en stund blir hun invitert til sektens rede. Begge etterforskerne undersøker saken fra hver sin side og avdekker flere og flere mystiske hendelser.

Briljant, fengende og utrolig spennende historie om religiøse sekter, utnyttelse og misbruk. Kjempe lang bok på over 1000 sider som er en ekte fornøyelse, og kan gjerne ha noen sider til. Persongalleriet er omfattende men lett å bli kjent med. Hver og en karakter tilfører sin egen historie og gjør boken levende. Mange nyanser, personligheter som gir sidesporene ekstra gnist og får hendelsene til å fremstå som veldig realistiske og troverdige. Hovedpersonene er en godt kjent duo, de blir enda nærmere hjertet til leseren med hver ny bok. Plottet er ganske innviklet, forfatteren doserer sannheten litt og litt, uten å røpe alt.

Eksepsjonell og veldig aktuell krimroman med karismatisk sekt i fokus. Jeg blir bestandig fascinert av historier om religiøs fanatisme og metoder som brukes for å knekke et annet menneske. Her er det imponerende bra beskrevet. Bak pseudonymet Robert Galbreith skjuler seg J.K. Rowling. Det å vente på ny bok om Cormoran og Robin minner meg veldig om Harry Potter bøkene fra ungdomstiden. Blir like oppslukt og hekta uansett om boken er kort eller ekstremt lang. Den finnes ikke kjedelig. For meg alltid en innertier 😊

Forlag om boka:

«Cormoran Strike kontaktes av en meget bekymret far. Sønnen Will har sluttet seg til en mystisk sekt på landsbygda i Norfolk. Sekten har isolert ham fullstendig fra omverdenen, og familien frykter for livet hans. For å redde Will, reiser Strikes forretningspartner Robin Ellacott til Norfolk for å bli med i kulten og leve inkognito blant medlemmene. Men hun er ikke forberedt på farene som venter henne der. Strike og Robin avdekker snart skremmende hemmeligheter om sekten – og innser at de står overfor en trussel langt farligere enn de først trodde.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Cappelen Damm. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Ildfall» av Emma Viskic

«Ildfall» av Emma Viskic

Oversetter: Morten Hansen

Utgitt: 2025

Forlag: Kagge

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 2 i serien om etterforsker Caleb Zelic. En mann kommer til Caleb og sier at en kvinne vil prate med ham. Fører han til et smug hvor kvinnen venter. Hun virker livredd når hun ber ham om hjelp. Caleb får ikke med seg mye før hun oppdager en lyshåret mann som jakter på henne, og forsøker å løpe fra ham. Kvinnen blir påkjørt på veien og drept på stedet. Caleb finner ut at hun hadde forbindelse med hjemstedet hans og reiser dit. Resurrection Bay er ikke som han husker. Skogbranner og rasistiske hendelser ødelegger roen i byen. Han er preget av sine egne demoner, men velger å kaste seg ut i jakten på sannheten.

Fengende, intrigerende og veldig spennende historie om gamle hemmeligheter, rasisme og kjærlighet. Med behagelig letthet og fint språk ledes leseren gjennom hverdagsproblemene og forbrytelsene i Australia. Caleb er hvit, men har tett tilknytning til koori folk. Boka viser hvor dårlig de er behandlet i samfunnet, og hvor lite hjelp de får når tragedien rammer dem. Samtidig får man innsikt i hvordan de tar vare på hverandre og sin identitet. Persongalleriet er fargerikt, ganske unikt og veldig troverdig. Her møter man mange kjente karakterer og en god del nye som tilfører sine egne historier. Atmosfæren er ganske spesiell – tung sommervarme og krypende fare og ubehag. Plottet er så godt utarbeidet at jeg klarte ikke å finne løsningen på egen hånd.

Imponerende velskrevet, dynamisk og veldig interessant krimroman som gir innblikk i hverdagen til en med hørselshemming og beskriver utfordringer med god dose sarkastisk humor. Holder høyt tempo fra første stund, og slipper ikke taket på leseren resten av boka. Jeg liker serien veldig godt og gleder meg til neste bok i serien. Anbefaler på det sterkeste ☺️

Forlag om boka:

«Den døve etterforskeren Caleb Zelic er tilbake i en ny knallspennende krim fra Australia. «Den råeste thrilleren jeg har lest på lenge,» skrev Geir Tangen om den første boka, Den skyldige.

Livet har aldri vært tøffere for den døve etterforskeren Caleb Zelic. Bestevennen er død, ekskona Kat har vendt ham ryggen, og marerittene lar ham ikke få fred. Men når en ung kvinne blir brutalt drept etter å ha bedt Caleb om hjelp på tegnspråk, blir han besatt av å finne ut hvem hun var og hvorfor hun måtte dø.
Etterforskningen leder Caleb tilbake til hjembyen Resurrection Bay, en by på randen av kaos med truende skogbranner og dype rasemessige konflikter. Mens Caleb graver dypere, avdekker han mørke hemmeligheter som kan knuse hans siste håp om å vinne Kat tilbake – og som setter hans eget liv i fare.
Drevet av sine indre demoner og en ukuelig vilje til å finne sannheten må Caleb navigere gjennom en labyrint av løgner og farer. Men hvor langt er han villig til å gå, og hvem må han ofre på veien?

Gjør deg klar for en intens og uforglemmelig leseopplevelse med Caleb Zelic i hovedrollen.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Kagge forlag. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Med døden til bords» av Marianne Cedervall

«Med døden til bords» av Marianne Cedervall

Oversetter: Aleksander Melli

Utgitt: 2025

Forlag: Pangolin

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 2 i serien om Anki Karlsson og Tryggve Friedman. Senhøst på Gotland byr på trøffeljakt i skogen. Årets begivenhet er å bli med på leting og deretter smake på forskjellige retter med trøfler. Anki har tre venninner fra fastlandet på besøk. De godt voksne «jentene» koser seg med hesteturer og god selskap. Tryggve har også gjester hjemme og både de og gjestene til Anki deltar på den utsøkte middagen. Både skogen med trøflene og restauranten tilhører en familie som ikke lever godt med hverandre. Når en av gjestene faller om rett etter middagen, blir Tryggve mistenksom. Han tror at den døde mannen ble forgiftet.

Behagelig, lettlest og spennende historie i Miss Marple ånd. Skrevet lett og med god flyt. Plottet er interessant og godt gjennomtenkt. Atmosfæren veksler mellom regntung og dyster til hyggelig stemning på høstlige turer og møter med gode venner. Flere av karakterene er gamle kjente fra første boka, men det dukker opp også mange nye. Persongalleriet er fargerikt og troverdig. Et helt spekter av personligheter med sine unike historier. Morsomt å se hvor enkelt forfatteren fletter inn så varierte psykologiske portretter i det lille samfunnet. Det tok en stund før boken kom ordentlig i gang.  Ugjerningen finner sted først halvveis i boka men det ødelegger ikke leseopplevelsen.

Velskrevet, fengende og vakker kosekrim om familiefeider, hevn og sjalusi. Historien vises fra pensjonistenes perspektiv og det er ikke hverdagskost. Jeg liker veldig godt ungdommeligheten hos de fine karakterene. Har du lyst på noen timer med varm og hyggelig opplevelse, så er det en innertier 😊

Forlag om boka:

«Det er midt i november, og i Mullvalds på Gotland er planleggingen av årets trøffelfestival i full gang. Med hjelp fra guider og hunder skal deltakerne lete etter trøfler ute i naturen og deretter nyte denne delikatessen på menighetsrestauranten.

Anki Karlsson har invitert sine tre venner fra fastlandet – Lena, Gunilla og Ingegerd – og de har planlagt fantastiske dager med ridning og god mat. Tryggve Fridman har også besøk av søsteren, svogeren og en god venn.

Trøffelsafarien er en suksess, men kort tid etter middagen skjer det noe forferdelig. En av gjestene kollapser og dør.

Tryggve er overbevist om at det ikke er en naturlig død, men mener det er snakk om forgiftning. Det viser seg at både hevn og grådighet ulmer under overflaten.»

Terningkast 5 🎲

Jeg har fått boken fra Pangolin forlag. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

„Flukt» av Anders Roslund

«Flukt» av Anders Roslund

Oversetter: Morten Hansen

Utgitt: 2025

Forlag: Cappelen Damm

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 13 i serien om Ewert Grens og Piet Hoffman. Piet sitter inne i en høysikkerhetsfengsel og vil holde ut som mønsterfange for å bli løslatt i tide. Når han blir utsatt for flere angrep, forstår han at noen prøver å ta ham. En av medfangene er en mann han kjenner fra den bråkete ungdomstiden. Piet var bestevennen til broren til vedkommende. De satt sammen i ungdomsfengsel, og vennen klarte å rømme derfra og forsvinne for godt. Hans bror tror at Hoffman er skyldig i forsvinningen og kommer med krav om svar og trusler mot familien.

Ekstremt spennende, nervepirrende og kjempe bra skrevet historie om ungdomskriminalitet, hevn og vold. Holder veldig høyt tempo hele veien og gir ikke rom for pustepauser. En av de sjeldne bøkene som får tiden og omgivelsene til å forsvinne. Atmosfæren er anspent og får nakkehårene til å reise seg. Kampen mot klokka er uutholdelig. Handlingen foregår i nåtid og fortid. Fortiden legger enda en brikke til forhistorien til Piet, og beskriver hans tid i ungdomsfengselet. Man får også innsikt i nåtidens ungdomskriminalitet og hvor forskjellig, og mye mer farlig den er enn før i tiden. Hjerteskjærende ærlig beskrivelse om hvor lite livene til så unge mennesker er verdt i den brutale hverdagen. Karakterer er virkelighetsnære, troverdige og har psykologisk dybde. Plottet er veldig godt utarbeidet og fengende.

Brutal, skremmende realistisk og mesterlig krimroman med god innsikt i gjengmiljøer i Sverige. Det er en av mine yndlingsserier som jeg alltid venter på med glede. Kvaliteten og dramatikken var den beste julegaven i år. Absolutt en av de beste bøkene i 2025. Roslund mestrer det kunststykket å overraske med hver historie og få den til å være enda bedre enn den forrige. Hadde det vært mulig, hadde jeg skåret en stabil 7-er ☺️

Forlag om boka:

«En tenåring rømmer fra et ungdomsfengsel og blir sporløst borte. Mange år senere sitter Piet Hoffmann bak murene etter å ha hjulpet politiet. Da en gammel fiende truer familien hans, må han selv flykte – på jakt etter sannheten og en siste sjanse til å redde dem han elsker. Anders Roslund leverer en intens thriller om lojalitet, frykt og overlevelse.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Cappelen Damm. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Hans vilje skje» av Linda Ståhl

«Hans vilje skje» av Linda Ståhl

Oversetter: Unni Rom Stueland

Utgitt: 2025

Forlag: Cappelen Damm

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 1 i serien om kriminalsjef Reub Thelander. Yvonne lever tilsynelatende rolig liv som hjemmeværende kvinne. Den dagen hun forsvinner, begynner flere hemmeligheter komme frem i lyset. Var hun virkelig den kvinnen som familien og vennene kjente til? Reub Thelander har nettopp startet som vikarierende kriminalsjef og får denne saken i fanget. Hen må både styre etterforskningen og bli kjent med sine arbeidskolleger. Høygravid Estrid er en dyktig politikvinne som bidrar effektivt med saken. Samtidig følger vi med på Alex Carsén, forfatter som skriver romaner om vold i nære relasjoner. Hun lever tilbaketrukket og skjuler sitt identitet. Alex blir interessert i Yvonnes forsvinning og følger med på utviklingen i media.

Klok, spennende og sår historie om dobbelt liv, vold og hemmeligheter. Skrevet med imponerende bra flyt og fint språk. Persongalleriet er ganske unikt og veldig levende. Reub med sitt etternavn og jobb i Skåne minner meg på mange måter om Kurt Wallander, men det er også mye som skiller de to. Reub er muligens første ikke-binære hovedperson i nordisk krimlitteratur. Hens møte med fordommer og kultur i en sterk politimiljø er en bemerkelsesverdig lesing. Med god psykologisk forståelse og dybde beskriver forfatteren karakterene både i politiet og rundt den forsvunne kvinnen. Atmosfæren er ganske merkelig, usikkerhet øker og det som først ser enkelt ut, begynner å bli mer komplisert. Plottet er vanskelig å gjennomskue og jeg ble grundig rundlurt.

Intelligent, oppsiktsvekkende og fengslende krimroman med psykologiske elementer, med vold i nære relasjoner i fokus. Forfatteren fletter inn i handlingen flere tidsaktuelle temaer. Historien fortelles fra forskjellige perspektiv og med ulike virkemidler, men stemmen som mangler er Yvonne. Nesten til slutten, vet man ikke hva som skjedde med henne. Ekstra poeng for dette. Anbefaler varmt videre 😊

Forlag om boka:

«Da den hjemmeværende kvinnen Yvonne forsvinner sporløst, er Reub Thelander, ny i stillingen som kriminalsjef i Höllviken, på saken. Sammen med den høygravide kollegaen Estrid Berg finner man raskt tydelige tegn på at Yvonne har levd et dobbeltliv. På samme tid blir den kontroversielle forfatteren Alex Carsén interessert i Yvonnes forsvinning. Selv om saken ikke ser ut til å ha noen forbindelse med temaene i Alex’ bøker – temaer som gjør henne til et mål for trusler og hat – blir Alex nysgjerrig på Yvonnes dobbeltliv.

Samtidig som Reub Thelander møter utfordringer i privatlivet og mysteriet rundt hva som skjedde med broren i barndommen, gjør Reub og kollegaene i Vellingepolitiet alt de kan for å finne Yvonne. Hva har egentlig skjedd med henne? Hvorfor levde hun et dobbeltliv? Vet ektemannen mer enn han sier? Og hvem kan politiet egentlig stole på?

Linda Ståhls spennende serie har et dynamisk persongalleri, en uimotståelig drivkraft og en psykologisk dybde. Hans vilje skje er første del i krimserien med den normbrytende kriminalsjefen Reub Thelander og kollegaene ved Vellingepolitiet.

Hans vilje skje er første frittstående bok i serien med kriminalsjef Reub Thelander.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Cappelen Damm. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Det levende mørket» av Ørjan N. Karlsson

«Det levende mørket» av Ørjan N. Karlsson

Utgitt: 2025

Forlag: Gyldendal

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 4 i serien om politietterforsker Jakob Weber. På et avfallsanlegg finner ansatte en avkappet arm. Kriminalteknikere gjennomsøker hele anlegget på leting etter flere kroppsdeler. Fra Gildeskål får politiet melding om en naken mann som oppfører seg truende og er dekket i blod. Jakob og hans nærmeste medarbeidere får begge sakene, og oppdager fort at noen lekker informasjon til media. Etterforskerne jobber på spreng for å løse sakene og strever samtidig med flere problemer på hjemmebanen.

Nervepirrende, velskrevet og brutal historie om hemmeligheter, hevn og frykt. Ikke overraskende er boken skrevet med nydelig flyt og høyt tempo. Plottet er så godt gjennomført og så komplisert at jeg hadde ikke sjans til å finne frem til løsningen selv. Mange av karakterene er godt kjente fra tidligere bøker, og det er ren glede å kunne følge utviklingen i livene deres. Persongalleriet har også mange nye navn som tilfører historien mer spenning og dramatikk. Atmosfæren er guffen, truende og mørk, får nakkehårene til å reise seg. Beskrivelser av groteske voldsscener er så realistiske at jeg ble kvalm.

Hardkokt, rå og voldsom nordic noir krim med psykologiske elementer. Aktionsfylte kapitler mot slutten av boka, tok pusten fra meg. Umulig å legge fra seg, man er nødt til å vite sannheten. Perfekt julegave for de som tåler en trøkk. Anbefaler på det sterkeste 😊

Forlag om boka:

«I løpet av en uvanlig varm sommeruke i Bodø blir det gjort et uhyggelig funn av kroppsdeler på et avfallsanlegg utenfor sentrum. Hele anlegget må gjennomsøkes. Samtidig blir en halvnaken, blodig og truende mann observert i turistperlen Gildeskål, ti mil sør for Bodø, og etterforskningsleder Jakob Weber får hendene fulle. Begge hendelsene får raskt nasjonal medieoppmerksomhet, og etterforskningen sliter med lekkasjer til pressen. Jakob må prioritere ressursene strengt, samtidig som han sitter med følelsen av at det er noe han har gått glipp av. Et eller annet han burde ha forstått. Og langt unna offentlighetens lys har landbruksavløseren Abraham hatt uforklarlige og dypt foruroligende opplevelser på nabogården: en ulv som kommer og går, en mystisk birøkter, et lik som forsvinner.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Gyldendal. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Nattbarnet» av Laura Djupvik

«Nattbarnet» av Laura Djupvik

Utgitt: 2025

Forlag: Cappelen Damm

Leseeksemplar e-bok

Helene jobber som journalistvikar i Oslo. En dag ringer faren hennes fra hjemmebygda og forteller om knokler som ble funnet på Stegleholmen. Helene tror at faren er bare forvirret, men det viser seg at historien hans stemmer. Øya ble brukt som henrettelsessted for mange hundre år siden og alle tror at beina kommer fra den perioden. Helene drar hjem for å se til faren, og blir interessert i etterforskningen. Samtidig blir man kjent med Connie som bor i bygda, og jobber på café. Jenta drømmer om bedre liv, men med kjæresten og babyen i magen må hun stå stødig i virkeligheten. En annen ung kvinne som er viktig i boka, flytter til byen på 1980-tallet. Dratt mellom hjemmebygda og Oslo, smaker på voksenlivet.

Poetisk, vakker og nervepirrende historie om gamle hemmeligheter, løgner og kjærlighet. Med flott språk og nydelige beskrivelser fletter forfatterinnen historier fra fortiden og nåtiden. Viser ungdommens naivitet og ønske om å leve annerledes enn foreldrene på tvers av generasjoner. Persongalleriet er et psykologisk bilde av forskjellige personligheter. Karakterene er dype, godt beskrevet og enkle å bli kjent med. Atmosfæren er nostalgisk, rolig og noe anspent. Plottet er mystisk, byr på overraskelser og uforutsette hendelser.

Behagelig å lese, fengende og skjønn krimroman med fokus på unge kvinner. Så bra skrevet at lesingen er ren fornøyelse. Mørk og spennende historie som holder på leseren fra første til siste side. Anbefaler på det sterkeste 😊

Forlag om boka:

«Nattbarnet er ein litterær krim med mørke og poetiske undertonar. Forteljinga om familie, forteiing og ei fortid ein ikkje kan ta livet av er perfekt for ein mørk haustkveld.

For fleire hundre år sidan vart Stegleholmen brukt som rettarstad, og hittil har folk flest late den vere i fred.

Då eit byggeprosjekt ute på holmen grev opp gamle knoklar, blir faren til Helene meir forvirra enn han alt er. Han verkar redd og begynner å gå ut om natta. Helene reiser heim frå eit retningslaust liv i Oslo for å hjelpe han.

Somme trur at beinfunnet stammar frå dei dødsdømte som skal ha blitt avretta på holmen. Men kort tid etter at Helene kjem heim, blir ei kvinne funnen drepen der ute. Folk i bygda leitar etter svar, men kven kan ein stole på? Helene begynner å grave i saka. Snart finn ho seg sjølv midt i eit ope sår, med menneske rundt seg som kan gå langt for å forteie sanninga.

Samtidig drøymer den unge og naive Connie om eit betre liv, helst i det ærverdige Dokterhuset, under vengen til den godt vaksne Stella. Men er dette rette plassen for henne og barnet som veks i magen? Det viser seg snart at huset rommar løyndommar og ein historie som ikkje burde vekkast til live.

Og er beina på holmen så gamle som ein først trudde?»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Cappelen Damm. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Albinoen» av Pascal Engman og Johannes Selåker

«Albinoen» av Pascal Engman og Johannes Selåker

Oversetter: Henning Kolstad

Utgitt: 2025

Forlag: Kagge

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 4 i serien Skumringstimen. Thomas Wolf tar med barna sine til Vattenfestivalen i august 1997. Mens familien koser seg, oppstår det uroligheter ved vannkanten. Et lik blir funnet flytende i vannet. Thomas gjenkjenner kjapt tatoveringen på den døde mannen som balkansk. Vera Berg samler dokumentasjon til reportasjen om våpensalg og kjøper et automatgevær fra Jugoslavia. Hun følger etter selgeren og finner ut at våpen har forbindelser med Odin MC-gjengen hun hadde problemer med før. Thomas og Vera etterforsker saken fra hver sin ende, og jo mer de graver, desto farligere blir det.

Lettlest, kjempespennende og interessant historie om Balkan-mafia, kriminalitet og vold. Veldig bra flyt og intensiv handling gjør at sidene flyter av gårde. Plottet er veldig godt gjennomtenkt, tyder på nøye research av påvirkningen til jugoslaviske kriminelle på Stockholms underverden. Jeg liker bøker som har en god del historiske fakta. Man møter mange kjente karakterer fra tidligere bøker og det varierer veldig hvor glad man blir for de enkelte av de. Det er også flere nye navn som tilfører ekstra spenning i historien. Persongalleriet er realistisk og troverdig. Atmosfæren er anspent og får leseren til å være på vakt det meste av boka.

Velskrevet, fengende og skremmende realistisk med kriminelle gjenger i fokus. Så nervepirrende at det er umulig å legge fra seg. Kapitlene slutter ofte med cliffhengere og man må lese videre for å vite mer. For meg er det den beste boken i serien. Anbefaler på det varmeste ☺️

Forlag om boka:

«Vattenfestivalen 1997. Politimannen Tomas Wolf er med barna sine på en båtkonkurranse i Stockholm da et lik flyter opp foran øynene på tilskuerne. På den døde oppdages en tatovering, halvveis skrapet bort, som Tomas vagt kjenner igjen fra tiden sin som FN-soldat på Balkan.

Samtidig befinner journalist Vera Berg seg på en øde parkeringsplass i Malmö, der hun tar imot et automatgevær. Hun skal skrive en reportasje om hvor lett det er å kjøpe våpen. Det leder henne videre til en kriminell MC-gjeng hun har vært i kontakt med tidligere.

Fra hver sin kant nøster Tomas og Vera i saker som leder mot en gryende krig mellom Balkan-mafiaen og MC-gjengen. Og innen sommeren blir til høst, blåser det opp til full storm.

Albinoen er fjerde bok i den bestselgende krimserien Skumringstimen

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Kagge forlag. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Mørk misunnelse» av Tina Karlsson

«Mørk misunnelse» av Tina Karlsson

Oversetter: Anne Marie Stamnestrø

Utgitt: 2025

Forlag: Cappelen Damm

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 5 i serien Falkenbergmordene om kriminalinspektør Kajsa Rudolfsson. En eldre dame finner naboen sin mishandlet hjemme. Marie bor alene, er kokk på skolen og i skjul driver Instagram-bloggen Fröken Chili. Tilsynelatende er det ingen som misliker henne og kunne skadet henne. Kajsa og Barre begynner å grave i livet hennes og får frem i lyset flere og flere ubehagelige historier. Saken blir ikke enklere med en ny leder på politihuset, som har en underlig evne å havne i konflikter med personalgruppa. I tillegg møter både Kajsa og Barre utfordringer på hjemmefronten.

Lettlest, interessant og spennende historie med fokus på flere aktuelle temaer, som stalking, trakassering og farer ved sosiale medier. Med behagelig språk og tempo føres leseren gjennom nøye etterforskningsarbeid, og får vært med på alle etapper. Karakterene er troverdige og virkelighetsnære. Mange som strever med dagligdagse problemer, akkurat som i ekte liv. Det er lett å identifisere seg med flere i persongalleriet. Atmosfæren veksler mye mellom det hyggelige og avslappende på hjemmebanen og utfordrende og spennende på jobben. Handlingen foregår i to perioder – nåtiden som følger etterforskningen, og fortiden som viser hvordan gjerningsmannen sirklet inn Marie.

Høyaktuell, fengende og viktig krimroman som viser hvor farlig det kan være å bruke sosiale medier. Det er første gang jeg leser en bok i denne serien, og det blir ikke den siste. Den likte jeg virkelig godt. Mange timer med god underholdning, varme og godhet. Anbefaler varmt videre 😊

Forlag om boka:

«En morgen blir instagrammer Marie Persson funnet etter et brutalt overfall i sitt eget hjem i skogkanten. Marie står bak den populære Instagram-kontoen Fröken Chili. I det siste har hun mottatt meldinger fra arrangører som takker henne for at hun deltok på arrangementet deres. Det eneste problemet er at Marie ikke deltok. Hun har ikke engang publisert noe bilde av seg selv. I hjemmet har hun følt seg overvåket, og på jobb har ting forsvunnet fra skapet hennes …

Nok en gang får kriminalinspektør Kajsa Rudolfsson i oppgave å lede etterforskningen. Det er dårlig stemning internt hos politiet. Den nye lederen Helena Stridsborg startet jobben midt i pandemien og det har vist seg å være vanskeligere enn hun trodde. Klarer Kaisa og kollegaene å spore opp overfallsmannen samtidig som de må manuvrere den nye ledelsen?

Mørk misunnelse er den femte delen i krimserien Falkenbergmordene

Terningkast 5 🎲

Jeg har fått boken fra Cappelen Damm. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.