«Narrespill» av Jørgen Jæger

«Narrespill» av Jørgen Jæger

Utgitt: 2025

Forlag: Bonnier

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 15 i serien om politietterforsker Ole Vik. Politiet får informasjon om et lik som ligger bak en Fretex konteiner. Når de kommer til stedet, er liket borte. Valentina blir kontaktet av representanter for Eritreas ambassade. De hevder at lillesøsteren hennes lever fortsatt. For at de skal hjelpe henne med å finne søsteren, presser de henne til å skrive under et kontrakt.

To unge menn blir sporløst forsvunnet fra Fjellberghavn og alle spor leder mot ambassaden. Ole, Cecilia og deres kolleger prøver å løse saken og finne ut hva Eritreiske myndigheter driver med i Norge.

Treffende, høyaktuell og veldig spennende historie om diplomati, regime, utnyttelse av posisjon og sårbarhet. Jæger er en mester på krimbøker som man blir dratt inn i, rystet av og fengslet. Persongalleriet er fargerikt og levende. Hovedkarakterene er som gamle venner man lengter etter. Jeg blir så utrolig glad på vegne av Cecilie og Jostein, og så trist på vegne av Ole og Ungene. Karakterenes opplevelser støtter borti mange viktige temaer. I denne boka blir regimet av Eritreas regjering beskrevet på en måte som oppskaker og forferder. Jeg innser hvor lite jeg egentlig vet om verden og setter pris på den type informasjon. Utpressing av ungdom, trusler om å publisere nakenbilder og konsekvenser av dette er også en viktig del av historien.

Informativ, velskrevet og viktig krimroman om ondskap bak diplomatiets tjeneste. Gleder meg veldig til tv-serien kommer ut. Blir spennende å se om den klarer å holde tritt med bøkene. Hver bok om Ole Vik er som julaften – man klarer så vidt å vente, så blir den ferdig alt for fort. Som vanlig er det høyt tempo gjennom hele boka og lite tid for pustepauser. Anbefaler sterkt videre 😊

Forlag om boka:

«En eldre kvinne ringer 112 etter å ha sett en død mann bak en Fretex-boks. Da politistasjonssjef Ole Vik og etterforsker Cecilie Hopen ankommer stedet få minutter senere, er liket sporløst forsvunnet.

Samtidig får Oles adoptivdatter, Valentina Kelati, en rystende beskjed: Lillesøsteren hennes, Amete, kan være i live hjemme i Eritrea. Hjelp til gjenforening kommer imidlertid med en høy pris når Eritreas ambassade krever at hun betaler skatt til regimet og utfører kureroppdrag.

I Fjellberghavn stiger uroen. To unge menn forsvinner sporløst, og en grå Volkswagen Transporter med diplomatskilt blir gjentatte ganger observert – både av vitner og politiet. 

Etter hvert som nye spor dukker opp, begynner sannheten å avtegne seg for Ole Vik. Men hva er spor og hva er feller? Er den erfarne politimannen en sentral brikke i et intrikat narrespill?

 Etter lang tids fravær er Ole Vik nå tilbake i politiet for fullt. For ham blir saken både dypt personlig og så krevende at den nesten går på livet løs.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Bonnier forlag. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Av jord skal du igjen oppstå» av Rita Aslesen

«Av jord skal du igjen oppstå» av Rita Aslesen

Utgitt: 2025

Forlag: Nytekst

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 2 i serien om Renate Minde. Renate er sykemeldt og ferdig med politijobben i Bergen. En sommerkveld er hun ute og fester sammen med en kusine. På veien hjem møter hun en eldre dame som sier at hun kjente tanta til Renate, og gir henne en eske som tilhørte Magdalena. I esken ligger et lik av mumifisert spedbarn og kvinnen advarer henne mot å røre det døde barnet. Blanding av medisiner og alkohol gjør at Renate vet ikke helt om det hun opplever er virkelig. Dagen etter oppsøker hun huset til kvinnen igjen, men paret som er der forteller at kvinnen har vært død for lengst. Kort tid etter blir en av beboerne i samme gata, funnet drept med rosesaks. Lokal politietterforsker Trond ber Renate om bistand.

Velkomponert, mystisk og fengende bok om overnaturlige evner og gamle hemmeligheter. Skrevet med god flyt og fint språk. Plottet er veldig interessant, godt utarbeidet og ikke lett å gjennomskue. Persongalleriet er en eksentrisk gjeng med mange unike kvaliteter. Karakterene er fargerike, pirrende og bærer på mange historier. Renate kjemper med sine demoner, og den uvanlige situasjonen får henne til å tvile på seg selv. Jeg liker godt at forfatteren setter lys på psykisk helse og bearbeiding av traumer. Evig aktuelt tema. Atmosfæren er mørk, kryptisk og tyngende.

Nervepirrende, gåtefull og skummel krimroman med overnaturlige elementer. Holder på leserens interesse fra første til siste side. Forvirrer og villeder gang på gang. Perfekt lektyre for høstkvelder 👻

Forlag om boka:

«I Mandal sentrum ligger idylliske Kyllinggata, kjent for sine gamle, hvitmalte hus med usjenerte bakhager fulle av premieroser. En varm julikveld møter Renate Minde en eldre kvinne som gir henne en eske, tilhørende Renates avdøde tante. I esken ligger et mumifisert spedbarn. Renate oppsøker kvinnen neste dag, men i huset møter hun Agnes og Aksel som pusser opp. De påstår kvinnen har vært død i over ett år. Like etter blir en av naboene funnet drept med en rosesaks. Renate har sluttet i politiet, men politietterforsker Trond Kleven ber henne om hjelp. I mellomtiden skjuler hun det døde barnet og gjør undersøkelser på egenhånd. Var tante Magdalena involvert i den makabre sannheten som avdekkes i Kyllinggata?»

Terningkast 5+ 🎲

Jeg har fått boken fra forlaget Nytekst. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Mitt neste liv» av Ruth Lillegraven

«Mitt neste liv» av Ruth Lillegraven

Utgitt: 2025

Forlag: Aschehoug

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 3 i trilogien om Clara Lofthus. Clara med familien har bodd i Nairobi de siste fem årene. Hun har jobbet for at lokale barn skal ha skolegang og drevet en skole. Når terroristene kommer til skolen, skader henne og dreper en av elevene, bestemmer hun seg til å dra tilbake til Norge. Mørke skyer samler seg over henne, gamle synder kommer frem i lyset. Erik Heier er nesten ferdig hos NRK og vil jobbe med å lage en podcast. Når liket til Sabyia dukker opp i en industribygg, er temaet for første episoder klar.

Handlingsmettet, intens og veldig spennende bok om makt, hemmeligheter og familie. Skrevet lett, men god flyt og fint språk. Holder høyt tempo hele veien og gir lite rom for pustepauser. Persongalleriet er ganske spesielt og unikt. Mange er godt kjent fra tidligere bøker. Her vet man hvem drapsmannen er, og ikke minst holder man med henne, håper at hun ikke blir tatt. Clara bearbeider sine traumer ved å bli kvitt de som påførte henne de. Hun vil kjempe for å styrke barnas rettigheter, men samtidig er ganske kald mot sine nærmeste. Jeg liker at de kapitlene som er hennes stemme, er skrevet på nynorsk. Det viser enda større skille mellom Clara og resten av karakterene. Nå er ikke jeg noe nynorsk mester og enkelte ord er jeg nødt til å sjekke. Forsto først ikke hvorfor «håndleddet» blir nevnt så mange ganger, men så skjønte jeg til slutt at andletet betyr ansikt 😅

Dynamisk, velskrevet og fengende psykologisk thriller fra gjerningsmannens perspektiv. Den er så utrolig engasjerende at det er umulig å legge boka fra seg. Man kan undre seg over etikken og moralen, både hos hovedpersonen og hos seg selv. Tankevekkende historie. Anbefaler på det varmeste 😊

Forlag om boka:

«HVA SKJER NÅR FORTIDEN INNHENTER DEG?

Clara Lofthus lever tilbaketrukket med samboeren Axel og tvillingsønnene i Nairobi. Det er lenge siden hendelsene hjemme i Norge der ektemannen og faren døde. Etter et brutalt terrorangrep redder hun flere barn, får massiv oppmerksomhet og blir heltinne i hjemlandet.

Den tidligere gravejournalisten Erik Heier har i lengre tid vært ubestridt fredagskonge på NRK. Da noen finner et gammelt lik i en industrikjeller, bestemmer han seg for å finne ut av hva som egentlig skjedde.

Mitt neste liv er en roman om maktbegjær, hemmeligheter og arvesynd.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Aschehoug forlag. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Fiskeørnene» av Arnar Vik

«Fiskeørnene» av Arnar Vik

Utgitt: 2025

Forlag: Bookea

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 1 i serien om politietterforsker Erling Ravnåker. Under en konsert på Operataket i Oslo, blir justisministeren skutt og hardt skadd, og en av livvaktene drept. Gjerningsmannen flykter fra åstedet uten å etterlate noen særlig spor. Erling jobber som politietterforsker på Stovner og blir ganske overrasket over å bli kalt inn for å bistå i etterforskningen. Han samarbeider med spaneren Rubina og sammen med henne havner han i flere livsfarlige situasjoner.

Actionsfylt, intensiv og kjempespennende bok om makt, lojalitet og løgn. Historien er skrevet lett og med halsbrekkende tempo. Plottet er godt utarbeidet og man blir fort bli dratt med i farten. Det er få rolige stunder, absolutt ikke tid til å kjede seg. Persongalleriet er troverdig og virkelighetsnær. Man blir kjent med både etterforskerne og gjerningsmannen, og det gir litt ekstra smak å kunne følge begge sidene. Jakten på drapsmannen fører flere dødsfall med seg og tar leseren på en vill reise gjennom Norge og Sverige. Atmosfæren er så tykk at man kan skjære i den.

Velskrevet, dynamisk og begivenhetsrik historie med eks spesialsoldater i sikte. Jeg ble helt hektet fra første side og jo lengre i boka, desto mer dramatisk ble det. Her gjelder det å holde pusten. Anbefaler på det sterkeste 😊

Forlag om boka:

«Panikk og kaos bryter ut blant konsertpublikummet på Operataket når skudd avfyres inne i folkemassen. Skytteren forsvinner sporløst etter attentatet mot justisministeren, og en storstilt politijakt iverksettes.

Politietterforsker Erling Ravnåker blir hentet ut av sin rutinepregede jobb ved Stovner politistasjon og satt inn i spesialgruppen ved

Politiets sikkerhetstjeneste. Der møter han spaneren Rubina Amini, og snart befinner de seg i livsfare i attentatmannens blodige

kjølvann. Etterforskningen avdekker bånd til militær etterretning, og Erling hjemsøkes av et spøkelse fra fortiden.

I denne nervepirrende spenningsromanen blir du dratt inn i en intens jakt på hensynsløse drapsmenn, i en verden der lojalitet er en handelsvare. Vil Erling og Rubina komme seg helskinnet gjennom konfrontasjonen med en presset politimorder og sette en stopper for den desperate flukten?»

Terningkast 6- 🎲

Jeg har fått boken fra forfatteren. Jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Hevn» av Hugo Arthur Halvorsen

«Hevn» av Hugo Arthur Halvorsen

Utgitt: 2025

Forlag: Easywrite AS

Leseeksemplar

Rick Blom våkner i Bergen etter natt han ikke husker noe av. Hotellrommet er dekket av blod. En kvinne med halsen skåret over, ligger på gulvet og en kniv er ved siden av Rick. Han blir raskt arrestert, men klarer å rømme under transport. På flukt fra politiet havner han midt i en snøstorm på Hardangervidda. Han klarer ikke å forstå hva som skjedde, og hvordan han ble blandet inn i så grusom forbrytelse.

En spennende og interessant historie om hevn, hemmeligheter og kjærlighet. Skrevet lett og behagelig, og med ganske høyt tempo. Plottet er godt utarbeidet, men litt for enkelt å gjennomskue. Handlingen er konsentrert rundt flukten gjennom byer, skoger og grenser. Jeg savner litt mer «etterforskning» som kunne lede hovedpersonene til sannheten. De blir, på en måte, med på bølgen uten å prøve å finne ut selv hva var grunnen til hele saken. Karakterene er realistiske og troverdige, enkle å komme innpå. Kapitlene er korte og handlingsmettede. Elsker oppsettet med mange mellomrom som gjør lesingen til en god lek. Det frister å lese «bare litt til».

Intens, velskrevet og fengende thriller om hvordan man kan ødelegge et annet menneske. Med en halsbrekkende tempo og stadige endringer i situasjonen, holder på leserens interesse gjennom hele boka. Det ser ut som at forfatteren jobber på oppfølgeren og dette er en gledelig nyhet. Ser frem til neste bok 😊

Forlag om boka:

«En brutal forbrytelse. En mann fanget i et mareritt. En desperat flukt.

Når Rick Blom våkner på et hotellrom i Bergen, er ingenting som det skal være. En kvinne ligger død på gulvet, halsen kuttet over, blod overalt. Ved siden av ham – en blodig kniv. Uten minner om hva som har skjedd, blir han hovedmistenkt i en sak som ryster hele byen.

På desperat flukt fra politiet kastes Rick ut i et livsfarlig kappløp mot tiden. Fra Bergens mørke smug til den nådeløse Hardangervidda, må han bruke alle sine instinkter for å overleve – og finne sannheten før det er for sent.

HEVN er en nervepirrende thriller om hevn, skyld og kampen for rettferdighet.»

Terningkast 5- 🎲

Jeg har fått boken fra Easywrite AS jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Sår» av Thomas Enger og Johana Gustawsson

«Sår» av Thomas Enger og Johana Gustawsson

Oversetter: Kari Engen

Utgitt: 2025

Forlag: Cappelen Damm

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 1 i serien om psykolog Kari Voss. Vetle er bare 9 år gammel når han blir sporløst borte. Mammaen hans Kari sitter igjen med sorgen. Den eneste hun har igjen er hennes far. 7 år senere blir to av Vetles venninner funnet brutalt drept. Deres venn Jesper er hovedmistenkt i saken og alt tyder på at han er skyldig. Kari er spesialist på kroppsspråk og hvordan minner påvirker hukommelse, hun blir kalt for menneskelig løgndetektor. Hun er den eneste som tviler på at Jesper har drept Eva og Hedda. Jo mer hun leter etter sannheten, desto flere stygge hemmeligheter kommer frem.

Ekstremt spennende, dyster og trist historie om sorg, om å leve etter tragedien og om å holde ting skjult. Skrevet på en veldig tiltalende og behagelig måte tross tunge temaer. Jeg liker godt den psykiske tilnærmingen og hvordan Kari «leser» andre mennesker. Det er så bra forklart og beskrevet at det ikke blir noe mystisk, men ren vitenskap. Samt bearbeiding av sorgen og hvordan hun klarte å komme seg videre i livet. Atmosfæren i boka er mørk og trist, det blir det alltid når barn og ungdom blir skadet eller drept. Noen steder måtte jeg ta pauser, klumpen i halsen ble for stor. Karakterene er veldig troverdige, enkle å komme inn på og føle med. Det er umulig å ikke like hovedpersonene. Jeg har veldig lyst til å lese mer om de og vite hva livet bringer. Plottet er mesterlig utarbeidet, mange sidespor leder leseren rett ut i grøfta og løsningen er ikke så enkel å gjette seg fram til.

Brilliant, eksellent og fengende historie om alle foreldres største mareritt – om å miste et barn. Tittelen treffer midt i blinken. Noe av det beste jeg har lest i år og har lyst til å skåre den til 7 😁 Ser frem til neste bok i serien og håper at ventetiden ikke blir for lang. Anbefaler på det sterkeste 😊

Forlag om boka:

«SÅR er en intens, mørk og mesterlig start på en ny serie om psykologen Kari Voss, skrevet av duoen Thomas Enger og Johana Gustawsson. SÅR er allerede utgitt i England under tittelen Son, der den har fått fantastisk mottakelse. Så langt er boka solgt til over 40 land.

Kari Voss, ekspert på kroppsspråk og minner, opplever enhver forelders mareritt da sønnen Vetle blir kidnappet på sin ni-årsdag. Sju år senere er han fortsatt savnet, men Kari nekter å gi opp håpet om å finne ham.

Da Eva og Hedda, to av Vetles barndomsvenner, blir funnet brutalt drept, kastes Kari inn i etterforskningen. Jesper, den fjerde vennen i gjengen, blir raskt arrestert med et hav av bevis mot seg. Kari er den eneste som tror han er uskyldig.

Mens Kari forsøker å plukke opp bitene av livet sitt, tar hun opp jakten på sannheten, som skjuler seg godt i et miljø der alle har hemmeligheter. Men hvor mye kan hun egentlig stole på sin egen vitenskap og dømmekraft? Og hvis Jesper virkelig er uskyldig – hvem er da den brutale drapsmannen?»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Cappelen Damm jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Mord under solen» av Anders de la Motte og Anette de la Motte

«Mord under solen» av Anders de la Motte og Anette de la Motte

Oversetter: Lene Stokseth

Utgitt: 2025

Forlag: Kagge

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 1 i serien Mysteriet på Capri. Hugo Lind mistet kona si til kreft. Deres drøm var å dra til Italia og noen år senere reiser han til Capri med Belmonte Travels. Turen leder Lara, engasjert og driftig datter til eierne av reisebyrået. Gruppen av turister har store forventninger til eventyret. De blir bedre kjent med hverandre og med nabolaget. Når et lik blir funnet i vannet Salto Tiberio klippen, ender stemningen seg drastisk. Den døde har en brosjyre fra Belmonte i lomma.

Lettlest, behagelig og vakker historie om grådighet, hemmeligheter og kjærlighet. Skrevet med fint språk og god flyt. Persongalleriet er omfattende og jeg måtte tenke meg om flere ganger for å huske hvem er hvem. Det er en fargerik gjeng, en bukett av personligheter fra mange samfunnsklasser. Karakterene er troverdige og virkelighetsnære. Boka er, på en måte, en reiseguide for Capri med gode beskrivelser av severdigheter og historiske hendelser som er flettet inn i handlingen på en lettfattelig måte. Selve krimdelen begynner først ved 280 sider i boka (den er litt over 400 sider lang). Det synes jeg er veldig spesielt. Jeg ventet og ventet, og det blir litt kjedelig til slutt å lese flere ganger at Hugo følte at noe kommer til å skje, uten at det faktisk skjer. Hugo og Lars driver sin egen etterforskning og hjelper politiet, men det er så lite av det , at jeg føler at det ikke var nok.

Sommerlig og forfriskende krimroman som oser over av kjærlighet til Italia. Boka er kategorisert som feelgood så skårer den ut fra denne kategorien, ikke som krim. Serien virker lovende, og jeg har lyst til å følge med på utviklingen. Håper at i neste bok kommer krimdelen mye kjappere inn i bildet. Anbefaler varmt videre 😊

Forlag om boka:

«Mord under solen er en ny serie fra krimkongen Anders de la Motte og hans italienske ektefelle Anette. De har skapt et herlig feelgood-univers krydret med italienske fristelser og frodige karakterer – og noen mystiske tildragelser rundt reisebyrået Belmonte Travels.

I den første boka i serien, reiser historielæreren Hugo Lind på en mat- og kulturreise til Capri sammen med en gruppe andre nordboere. Turen er arrangert av Belmonte Travels, ledet av den geskjeftige Lara. Stemningen er høy, og gruppen nyter alt paradiset har å tilby. Men idyllen blir brutt når et lik blir funnet i vannet nedenfor den beryktede Salto Tiberio-klippen. Hvem er den døde, og hvorfor har personen en Belmonte Travels-brosjyre i lommen? Har en slange sneket seg inn i paradiset, og er det noen blant de reisende som ikke bare er der for å nyte livets goder?

Mysteriet på Capri er uimotståelig feelgood-krim for alle som elsker TV-serien White Lotus og italiensk sjarme.»

Terningkast 5- 🎲

Jeg har fått boken fra Kagge forlag jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

 

 

«Mytomanen» av Sofie Sarenbrant

«Mytomanen» av Sofie Sarenbrant

Oversetter: Harald Kjærheim

Utgitt: 2025

Forlag: Cappelen Damm

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 8 om politietterforsker Emma Sköld. En dannet familiegjeng i Bromma har holdt sammen i mange år. Ungdommene kjenner hverandre godt og er gode venner… tilsynelatende. I en skogholt rett ved der de bor, blir en av guttene funnet drept. Kroppen er mishandlet og verdisakene er borte. Emma, Nyllet og deres kolleger etterforsker saken og jo mer de graver, desto flere ubehagelige hemmeligheter kommer fram i lyset. Bak fasaden er de fine familiene, ikke så fine lenger og mange skjuler noe.

Gripende, vond og veldig spennende historie om ungdomsmiljøer, kriminalitet og løgner. Boka er skrevet med behagelig letthet og kjempebra flyt. Plottet er ganske utspekulert, vanskelig å gjette hvem som er gjerningsmannen. Sarenbrant berører viktige temaer som utenforskap, bearbeiding av traumer og utfordringer med å være ungdom. Belyser også problematikken rundt hvor lite voksne vet om barna sine. Atmosfæren i boka er tung og deprimerende. Det er så mye negativt og sårt at jeg ble, rett og slett, lei meg. Jeg satt flere ganger med en klump i halsen og tårer i øynene. Karakterene er helt magiske, rørende og virkelighetsnære. Man føler med de og ønsker at ting ordner seg for de. Det er en egen evne å skrive så treffende at det river i sjela.

Aktuell, trist og skremmende realistisk psykologisk krimroman om å leve med masker på. Jeg ble grepet fra første stund og måtte lese ferdig fortest mulig. Velskrevet og tankevekkende historie som rystet meg ordentlig. Anbefaler sterkt videre 😊

Forlag om boka:

«I Mytomanen utforsker Sofie Sarenbrant utenforskap, klasseskiller og fremfor alt løgner. Hun skriver treffende, dagsaktuelt og spennende om ungdomsranere og miljøene barn kan bli sugd inn i uten at foreldre og omgivelser får det med seg.

Vet vi egentlig hva barna våre gjør når de ikke er hjemme?

Etter en orienteringsdag på skolen blir en gutt funnet død i Ålstensskogen i Stockholm. Offerets verdisaker er borte, og det knyter seg i magen til etterforskerne da de får se liket. Mistanken rettes mot en ungdomsgjeng som har knivranet flere barn og unge i Bromma.

Politietterforsker Emma Sköld må løse saken før morderen slår til igjen, men hun føler at noe ikke stemmer. Og hva er det kollegaene holder skjult for henne? Av og til kan sannheten være for tung å avsløre.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Cappelen Damm jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Døde sjeler synger ikke» av Jussi Adler-Olsen, Line Holm og Stine Bolther

«Døde sjeler synger ikke» av Jussi Adler-Olsen, Stine Bolther og Line Holm

Oversetter: Erik Krogstad

Utgitt: 2025

Forlag: Kagge

Leseeksemplar e-bok

Bok nr 11 i serien om Carl Mørck og Avdeling Q. En eldre dement kvinne blir funnet festet til senga og med kullosforgiftning men overlever såvidt. Politiet mistenker mannen hennes for drapsforsøk. Når mannen blir funnet hengt noen dager senere, avsluttes etterforskningen. Alle tror at mannen tok livet sitt. Fire år senere kontakter en bekymret kvinne Carl og viser fram et lydopptak fra drapskvelden som tyder på at det var en tredje mann i huset. Carl er krimforfatter nå og overleverer saken til Rose og Assad. Avdeling Q er under lupen til drapssjefen. Oppklaringsprosenten er deprimerende lav og ingen av de som kunne overta jobben til Carl, holder ut i lengden med de to kollegaene. Helena Henry får jobben på avdelingen da den lovte stillingen hennes ble ikke ledig allikevel. Hun kommer fra det franske politiet i Lyon, men har røtter i Danmark. Alle tre prøver å løse saken med mer eller mindre samarbeid, og med noe hjelp fra Carl.

Kjempespennende, fengende og vemodig historie om hevn, svik og sorg over tapte drømmer. Gjerningsmannen er kjent for leseren fra første sider. Man følger hans tanker, minner og planer. Irriterende nok er han hele tiden ett skritt foran etterforskerne med sin nøye planlagt hevntokt på alle de som såret ham i barndommen. Boka er skrevet med letthet og god flyt. Flere av de handlingsmettede kapitlene slutter med cliffhengere og det er umulig å legge boka fra seg. Persongalleriet er omfattende, men lett oversiktlig. Hovedpersonene er godt kjente, et nytt tilskudd – Helena, blir man bedre kjent med etter hvert. Carl spiller ikke hovedrollen lenger, men dukker opp litt på siden. Hovedkarakterene er Assad, Rose og Helena. Tempoet i handlingen er ganske høyt og gir lite rom for pustepauser. Jo lengre i boka, desto mer forstår man gjerningsmannen, og håper at han slipper unna.

Briljant, medrivende og makeløs krimroman om hvor lenge man bærer på barndommens traumer og hvor langt man er villig å gå for å gjengjelde de. Det er absolutt ikke merkbart at boka ble skrevet av tre forfattere. Det er bittersøt å vite at forfatterskapet til Jussi Adler-Olsen kommer til å fortsette. Viktig og dramatisk historie som man bør få med seg. Anbefaler på det sterkeste 😊

Forlag om boka:

«Nye tider i den bestselgende serien om Avdeling Q!
Døde sjeler synger ikke er en intens og gripende roman om knuste drømmer, uskyld, grusomhet og svik – og om hvor lenge man kan holde et menneske ansvarlig for sine valg.

Carl Mørck er ferdig i politiet. Han har forlatt Avdeling Q og prøver å finne seg til rette i tilværelsen som forfatter, når noen kontakter ham med et foruroligende lydopptak. Fire år tidligere ble en eldre kvinne forsøkt drept av sin mann, som siden tok sitt eget liv. Saken er avsluttet som oppklart, men lydfilen avslører at ekteparet ikke var alene da forbrytelsen fant sted.

Carl oppsøker sine gamle venner i Avdeling Q, Rose Knudsen og Hafez El-Assad, som prøver å holde humøret oppe i kjelleren på Politigården. Oppklaringsprosenten er dalende, og stemningen blir ikke bedre når drapssjefen introduserer en ny kollega – den hemmelighetsfulle dansk-franske politikvinnen Helena Henry. Rose er overbevist om at Helena skjuler noe for dem, og starter sin egen etterforskning av kvinnen som tilsynelatende ikke har noen fortid.

På Carls oppfordring tar Avdeling Q tak i saken om det eldre ekteparet. En glemt og hjerteskjærende hendelse i fortiden avslører seg langsomt for dem, og når Assad og Helena går i en hevngjerrig manns dødelige felle, må de stille seg spørsmålet: Hvem er egentlig offer i denne saken – og hvem er gjerningsmenn?»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Kagge forlag men jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

«Djevelens profetinne» av S. H. Wolffgang

«Djevelens profetinne» av S. H. Wolffgang

Utgitt: 2025

Forlag: Bookea

Leseeksemplar e-bok

Boka blir utgitt i løpet av september.

Selma Werner er en privatetterforsker fra Kristiania. Året er 1914 og hun har nettopp arvet en villa på Bygdøy etter sin tante, men før hun rekker å flytte ordentlig inn, blir hun innkalt til Kongsberg. I gruvene der ble det oppdaget en grotesk alter fylt med menneskekropper. Selma reiser til Sølvbyen sammen med ei venninne og havner midt i onsdagens gryte. 6 år tidligere fødes et barn i St. Petersburg som er forbundet med en djevelsk profeti. Saken til Werner viser seg å ha forgreininger til denne profetien og Russland fra begynnelsen av 1900-tallet.

En mystisk, mørk og guffen historie om okkultisme, ondskap og om sterke kvinner. Skrevet lett, med fint språk og god flyt. Plottet er kjempebra gjennomtenkt og ikke lett å gjennomskue. Persongalleriet er omfattende men oversiktlig. Karakterene er overbevisende, virkelighetsnære og enkle å bli kjent med. Jeg skulle gjerne visst litt mer om hovedpersonen, hvordan hun ble en ansett privatetterforsker. Håper at den historien kommer i neste bok. Handlingen veksler mellom flere land i Europa. Beskrivelser og historiske fakta fra Romania og Tjekkia er helt nydelige, fargerike og viser grundig research. Atmosfæren er så mørk og trykkende at det føles som en blodfrysende grøsser. Gir meg vibes av noe midt imellom «Call of Cthulhu», «The Conjuring» og «Beistet» av Johannes Kassa med truende omgivelser, okkulte vibrasjoner og ordentlig djevelsk stemning. Grøss!

Unik, stødig, kjempespennende og gåtefull gotisk krimroman med overnaturlige elementer. Fantastisk reise bak i tid og et solid stykke historie flettet inn i handlingen på en beundringsverdig måte. Det er noe av det kuleste jeg har lest i år og håper at flest mulig får boka med seg. Man føler at noe ondt og grusomt nærmer seg, og man får skikkelig gåsehud. Håper at det blir en serie for å kunne følge med på Selma og hennes nye og gamle saker (forhåpentligvis like skumle som denne).  Hadde vært gøy å se boka filmatisert, kunne vært en kjempesuksess. Anbefaler på det sterkeste 😊

Forlag om boka:

«I 1907 blir et barn født i St. Petersburg som flere år senere skal oppfylle en djevelsk profeti. Selma Werner er privatetterforsker i Kristiania og nylig arvet en villa på Bygdøy som bærer på mørke hemmeligheter. Gradvis vikles hun inn i et globalt nettverk av okkulte krefter med røtter tilbake til tsartidens Russland og det gamle europeiske aristokratiet. I de gamle gruvene på Kongsberg oppdages en skjult katedral med levningene etter flere mennesker. Selma reiser til sølvbyen, uvitende om hva som venter. De mørke krefter hun blir stilt overfor, får Selma til å tvile på sin forstand, og ondskapen som utfolder seg for henne, vil endre henne for all tid.»

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra forfatteren men jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.