«Bruden» av Carmen Mola

«Bruden» av Carmen Mola

Oversetter: Halvor Kristiansen

Utgitt: 2024

Forlag: Moment Forlag

Leseeksemplar e-bok

Forlag om boka:

«Susana Macaya forsvinner sporløst etter sitt eget utdrikningslag. To dager senere blir liket hennes funnet, hun har blitt drept på mest utenkelig måte – identisk med

måten søsteren ble myrdet syv år tidligere. Men søsterens morder sitter fremdeles i fengsel …

Har noen kopiert mordet? Eller har en uskyldig mann blitt dømt?

Politioverbetjent Elena Blanco har et overforbruk av grappa, karaoke og flyktige affærer. Sammen med spesialteamet sitt jobber hun mot klokka for å avsløre sannheten bak de brutale mordene på de to

søstrene, samtidig som hun sloss mot sine egne demoner.

Fenomenet Carmen Mola er den spanske krimsensasjonen som har tatt verden med storm de siste årene. «Bruden» er den første av de tre bøkene i serien om Elena Blanco.»

Bok nr 1 i trilogien om politioverbetjent Elena BLanco. Susana Macaya skal snart gifte seg og fester ute sammen med utdrikningslaget. To dager senere blir hun funnet drept på en grotesk måte. Søsteren hennes ble drept på akkurat samme måte sju år tidligere. Faren til jentene kommer fra en romfamilie som er tilknyttet gangstermiljøet i Madrid. Elena Blanco og hennes nærmeste medarbeidere får ansvaret for saken. Overbetjenten er preget av egne traumer, lever et ensomt liv, går på en karaokebar, synger, drikker grappa og finner tilfeldige menn.

Boken er skrevet lett og med god flyt. Plottet er veldig interessant og overraskende. Persongalleri er fargerikt og levende, hver og en person bidrar med egen historie og egne meninger. Hovedpersonen opplevde jeg først som irriterende, men etterhvert kommer fortiden hennes frem og gir bedre forståelse for hennes væremåte. Jeg likte at boken viser Rommiljøet og deres skikker, også hvordan de oppfattes av andre mennesker. Selve etterforskningen byr på etiske utfordringer i personalgruppa, og fører til konflikter. Det er mye som skjer, og det er lite rom for å puste rolig underveis. Mange grusomme og alt for billedlige beskrivelser fikk meg til å bli kvalm. Så om Du har like uttrykksfullt ansikt som meg, ikke les på bussen, toget, cafeen etc. 🙈

Intensiv og handlingsmettet historie som jeg hadde lyst til å lese fortest mulig. Byr på masse spenning, innviklede mellommenneskelige relasjoner og overraskende vendinger. Håper at neste bøker i serien kommer ut fortest mulig 😊

Terningkast 5+ 🎲

Jeg har fått boken fra Moment Forlag men jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg