«Sju kvadratmeter med lås» av Jussi Adler-Olsen

«Sju kvadratmeter med lås» av Jussi Adler-Olsen

Oversetter: Erik Johannes Krokstad

Utgitt: 2024

Forlag: Aschehoug

Leseeksemplar e-bok

Forlag om boka:

«Kollegaene i Københavns politi vender ham ryggen. Carls liv ligger i hendene på innsatte voldsmenn, svindlere og korrupte fengselsbetjenter. Hvem av dem vil innkassere milliondusøren som er satt på hodet hans? Og hvem har utlyst den?

Mens Carl Mørck kjemper i blinde mot den ukjente bakmannens håndlangere, må Rose, Assad og Gordon trosse en direkte ordre fra øverste hold og forsøke å nøste opp i boltepistolsakens lange, innviklede tråder – som strekker seg helt tilbake til Avdeling Qs begynnelse.

I den etterlengtede finalen for Avdeling Q er verden snudd på hodet. De gode trer fram som onde, de onde som gode, og ofrene som de sterkeste av dem alle.»

Tiende og siste bok i serien om kriminaletterforsker Carl Mørck og Avdeling Q. Carl blir arrestert rett før jul og satt i fengsel. Livet hans er i fare, noen vil se ham død og gjør alt for å få det til. Blant kriminelle og korrupte fengselsbetjenter forsøker han å overleve og finne ut hvem som er ute etter han. Hans nærmeste kollegaer og Mona gjør alt for å renvaske Carl og løse saken.

Hver ny bok fra Adler-Olsen er et hakk bedre enn den forrige, og denne er ingen unntak. Kjapp og intensiv handling, nervepirrende og overraskende vendinger, farlige situasjoner som får hårene på hodet til å reise seg. Skrevet lett og med veldig god flyt, holdt på min interesse fra første til siste side. Persongalleri er godt kjent fra forrige bøkene, umulig å ikke å like. Alle karakterene virker levende og virkelighetsnære. Herligste Assad med sine kamel-ordtak fortjener en egen serie. Jeg liker godt små morsomme kommentarer og sarkastiske utsagn som gir historien ekstra krydder.

Glimrende og mesterlig krimroman. Litt vemodig når man vet at det er den siste boka i serien. Jeg hadde lyst til å bruke god tid og nyte den nesten 600-siders lange historien. Det gikk dårlig, måtte bare lese ferdig i en fei. Handlingsmettet og fengende er en sikker bestselger. Anbefaler på det sterkeste 😄

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Aschehoug men jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg