«Skammekroken» av Sofie Sarenbrant

«Skammekroken» av Sofie Sarenbrant

Oversetter: Harald Kjærheim

Utgitt: 2024

Forlag: Cappelen Damm

Leseeksemplar e-bok

Forlag om boka:

«Nervepirrende krim om selvmord og psykisk helse fra Sofie Sarenbrant!

En tenåringsjente legger seg foran trikken i Stockholm og unnslipper døden med et nødskrik. I en annen del av Sverige sitter en mann fanget i et hull i skogen og venter på en altfor langsom død, mens konsekvensene av en affære raser gjennom hodet. Politietterforsker Emma Sköld, travelt opptatt med drapet på en tv-profil, frykter at sakene henger sammen. Det blir opp til henne å komme til bunns i dem, før nok et offer blir lurt inn i døden.»

Bok nr 7 i serien om politietterforsker Emma Sköld. Emma er nettopp ferdig med mammaperm og får en drapssak i fanget. En kjent programleder blir funnet drept i skogen. En annen mann sitter fanget i et hull  og tenker på alle feilene han begikk i livet. Samtidig presses en ung jente til å legge seg på trikkespor i Stockholm. Hun overlever men alle antar at hun er suicidal, og ingen tror på hennes historie.

Kjempe spennende historie med mange sidespor. Stor oppmerksomhet rettes mot psykisk helse hos ungdom, sviktende system og suicidalitet. For meg en av de viktigste temaene i handlingen er mobbing, og konkret – jente-mobbing som foregår i det skjulte, er vanskelig å bevises, utsetter offeret for utfrysning og svartmaling, og fører ofte til tragedier. Med så tunge emner, er boka overraskende lett å lese. Skrevet med høyt tempo og mange cliffhengere. En av de historiene man må lese ferdig fortest mulig, for å vite hvordan det har gått med alle innblandede. Karakterene er virkelighetsnære og levende. Alle får god plass i historien og man blir godt kjent med de. Plottet er sammensatt og utspekulert. Og slutten!!! Neste bok må nesten komme ut i morgen!

Jeg føler at jeg har gått gjennom hele spekteret av følelser, alt fra glede til tristhet, oppgitthet, frykt. Måtte holde pusten flere ganger, klarte ikke å legge boka fra meg, og leste gjennom natta. Så intensiv og nervepirrende at det må bli en av de beste bøkene i år 😊

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Cappelen Damm men jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg