«Svikere» av Espen Skjerven

«Svikere» av Espen Skjerven

Utgitt: 2024

Forlag: Forlagshuset i Vestfold

Leseeksemplar e-bok

Forlag om boka:

«Kripos-etterforsker Tom Grayston er blitt tilkalt til hjemlige trakter i Sandnes og Stavanger for å bistå i en sak der liket til en avdød næringslivsleder er blitt gravd opp og forsvunnet. Han var ingen hvemsom helst, men konsernsjef i et oljeselskap som var involvert i en korrupsjons- og miljøskandale. Tom og kollegaene står overfor en intens jakt på de skyldige, som ikke skyr noen midler i gjennomføringen av sin plan for å redde verden. SVIKERE er den fjerde kriminalromanen i serien om politimannen Tom Grayston etter Slakt (2019), Blod er tykkere enn vann (2021) og Kleptokratiet i (2022).»

Bok nr 4 i serien om politietterforskeren Tom Grayston. En tidlig morgen på Sandnes gravlund finner en tilfeldig passerende et åpent grav. Det visser seg at liket til et kjent konsernsjef Helge Egeland er borte. Oljeselskapet hans var beskyldt for korrupsjon i Kongo-saken. Tom bidrar i etterforskningen og prøver å finne ut om det var ren tilfeldighet at akkurat Egelands lik ble stjålet, eller om det ligger noe mer bak. Imens dukker opp kroppsdeler på forskjellige steder i området.

Tingrettsdommer Eva Marstein skal avgjøre i en barnefordelingssak. Dattera i familien uttrykker at hun ikke ønsker å bo med noen av foreldrene. Hvordan henger den historien sammen med likskjendingssaken?

Nervepirrende og spennende handling som fikk meg til å lese boken uten unødvendige pauser. Skrevet lett, med bra flyt og fint språk. Persongalleriet er fargerikt og levende. Hovedkarakterene fremstilles som helt vanlige mennesker, og det gjør de troverdige, de traff meg rett i hjertet. Privatlivet deres flettes inn i etterforskningen. Plottet er godt utarbeidet og overraskende. Jeg er veldig glad i bøker hvor jeg må anstrenge meg for å finne løsningen, og får servert en helt uforventet svar på slutten. «Svikere» innfrir alle mine forventninger. Likte også godt hvordan forfatteren viser fram miljøet av konspirasjonsteoretikere og farene forbundet med deres meninger og handlinger.

Velskrevet og intensiv krimroman med flere overraskelsesmomenter. Holder pulsen oppe hos leseren. En av de sjeldne bøkene som får tiden til å forsvinne, og puff, så er man på siste side, helt magisk. Fantastisk underholdning for mørkere kvelder. Anbefaler på det sterkeste ☺️

Terningkast 6 🎲

Jeg har fått boken fra Forlagshuset i Vestfold men jeg står fritt i om jeg vil lese boken. Bokomtalen er min personlig mening som jeg ikke får noen form for kompensasjon for.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg